Jätehuolto

JÄTEASTIAT OVAT VAIN KOTITALOUSJÄTETTÄ VARTEN.

KÄYTÄTHÄN JÄTEASTIOITA VASTUULLISESTI.

Pysäköintialueen vieressä on jätteiden lajittelupiste; sekäjätteelle molok-astiat, lasille, kartongille, pienmetallille ja mökillä syntyvälle biojätteelle omansa. Näihin jäteastioihin ei kuulu puutarhajäte, mukaan lukien omenat. Kaikki maatuva jäte tulee kompostoida omalla palstalla tai kuljettaa itse jäteasemille. Rakennusjäte on toimitettava omalla kustannuksella jäteasemille.

Keväisin pyritään osallistumaan risunkeräykseen jos/kun sellainen jäteyhdistyksen toimesta järjestetään. Samalla hankitaan alueelle lava, jolle on mahdollista tuoda talkoilla kerätyt lehdet ja muu maatuva aines. Lava on tarkoitettu myös palstoilta kerätylle maatuvalle ainekselle.

Repe ja Romu pysähtyy aikataulunsa mukaisesti pysäköintialueella, ongelmajätteet tulee toimittaa Repen ja Romun kyytiin.

Koukkujärven ja Tarastejärven jätteenkäsittelykeskuksiin voi viedä maksutta esim. risuja.Tarkemmin jätteiden lajittelusta ja keskusten aukioloajat Pirkanmaan jätehuolto.

Huomioithan, että muumiotautiset omenat on hävitettävä asianmukaisesti, vietävä jätteenkäsittelykeskuksiin.

Roskien poltosta:

Tampereen ja ympäristökuntien jätehuoltomääräyksissä mainitaan seuraavaa:

"Ulkona avotulella saa polttaa vain vähäisiä määriä kuivia risuja ja oksia. Kaikessa polttamisessa on noudatettava huolellisuutta ja otettava huomioon, etteivät savukaasut aiheuta haittaa ympäristölle tai naapureille."

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei siirtolapuutarhan alueella voi polttaa roskia lainkaan. Palstat ovat pieniä ja lähekkäin ja savu harvoin nousee suoraan ylöspäin nykyisissä tuuliolosuhteissa. Savu tulee myös mökkeihin sisälle vaikka ovet olisivat kiinni.

Samaa kohteliasta käytäntöä olisi syytä noudattaa myös avotuli- ja hiiligrilleissä.

Mökkien tulipesät eivät myöskään ole roskanpolttoa varten.