Puheenjohtajan palsta

HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJAN TERVEHDYS, syksy 2022

Syksy on käsillä, jälleen kerran.

Paljon on tapahtunut kuluneen viljelykauden aikana.

Keväällä yhdistyksen vuosikokouksessa hyväksytty sääntöuudistus on patentti- ja rekisterihallituksessa hyväksytty pienien korjauskehotusmuutoksien jälkeen 28.9.2022. Uudet säännöt tullaan lähettämään postitse jäsenille syyskokouksen kutsuaineiston yhteydessä. Jatkossa tavoitteena on, että kaikki tiedoksiannot ja laskutukset toimitettaisiin sähköisesti, joka on toistaiseksi huomattavasti edullisempaa ja tehokkaampaa kuin postitse toimitettuna.

Syyskokouksessa käsitellään seuraavan kauden talousarvio, lähivuosien toimintasuunnitelma ja suoritetaan henkilövalinnat jatkokaudelle ja/tai -kausille. Nykytilanteesta aiheutuvat hinnankorotukset varsinkin energian osalta tulevat heijastumaan yhdistyksen jäseniltä perittäviin maksuihin, joista päätetään syyskokouksessa 21.11.2022.

Suurin korotus tulee luonnollisesti olemaan sähkömaksuissa, joka kohdistuu erikseen mökeissä kulutettavaan sähköön, jonka maksut peritään mökin omistajalta kulutuksen mukaan ja lisäksi yhdistyksen sähkönkulutukseen, joka peritään jäseniltä aluehoitomaksuun sisältyvänä kustannuksena. Sähkösopimuksemme nykyisellä edullisella hinnalla päättyy 31.3.2023, jonka jälkeen todennäköisimmin joudumme liittymään pörssisähkön maksajiin, jolloin ei voida kuin arvata paljonko kustannus vuoden aikana tulee olemaan. Tästä syystä kannattaa tarkoin miettiä kuinka lämpimänä mökkiä pitää, tai kuinka paljon sitä kesällä viilentää. Tarkasta siis pattereiden ja mahdollisen muun lämmityslaitteen, kuten ilmalämpöpumpun säädöt.

Jatkossa kannattaa varautua siihen, että sähkönluenta ja -maksut kerätään kauden aikana kaksi kertaa varsinkin niiden viljelijöiden osalta, jotka käyttävät enemmän sähkölaitteita, jotta kertakustannus ei tulisi kohtuuttoman suureksi. (Mahdollisesti siis paluu aikaisempaan käytäntöön, ainakin osittain).

Valitettavasti alueellamme toiminut mehiläistarhaaja muutti elämäntilanteensa muuttuessa ennen sesongin alkua pääkaupunkiseudulle, eikä voinut jatkaa tarhausta. Toistaiseksi ei uutta yhdistykselle edullista tarhaajaa ole löytynyt.

Muistathan, että yhdistyksen kokouksissa käsitellään kaikkien meidän yhteisiä asioita ja kokous on paras mahdollisuus tulla kuulluksi ja esittää omia ajatuksiaan toiminnan monipuolistamiseksi ja/tai kehittämiseksi.

Aiemmin mainitusti syyskokouksessa suoritetaan henkilövalintoja. Periaate on, että jonkinlaista vaihtuvuutta tulisi hallinnossakin olla, jotta uusia toimintatapoja ja ajatuksia olisi mahdollisuus käyttää koko jäsenistömme iloksi ja hyödyksi. Itse olen toiminut muutaman vuoden puheenjohtajana yhdistyksen johtokunnassa (nykyisin hallituksessa) ja toivon jatkossa jonkun muun ottavan tehtävän vastaan, jotta kehitys jatkuisi yhdistyksessämme.

Toivottavasti tapaamme isolla porukalla kokouksessamme Sampolassa!

Jari Hannula

Raholan Siirtolapuutarhan viljelijät ry, hallituksen puheenjohtaja,

jarin.mailit@gmail.com, Puh: 045 319 8411