Puheenjohtajan palsta

PUHEENJOHTAJAN KOMMENTTEJA kesä 2020

Viime kesänä (kesä 2019) ei olisi voinut arvata millainen maailma on kevään 2020 jälkeen. Miten lintukodossakin voi tunteet kiehua ja kanssaihmisten suhtautuminen muihin voi muuttua kun joudutaan muuttamaan yleisesti vallalla olleita kokoontumiseen ja yhteisöllisyyteen, sekä peruselämiseen liittyviä käyttäytymistapoja. Kuinka joidenkin mieli myrkyttyy, ellei enää ole mahdollista tehdä juuri kuten itse haluaa, vaan joutuu ottamaan myös muut ihmiset huomioon ja rajoittamaan omia toimintatapojaan.

Onneksi sentään vielä kuulumme siihen enemmistöön, joka on hyväksynyt toimenpiteet, joilla on saatu pidettyä Suomessa maltillinen tilanne Covid-19 osalta.

Kuitenkin on todettava, että maailmallakin levinnyt turhautuminen, ärtyneisyys ja todennäköisesti viruksen aiheuttama pelko tartunnoista on selvästi havaittavissa myös alueellamme, jossa ainekset rauhoittumiseen ja kivaan yhteiseloon olisivat muuten olemassa mitä parhaimmillaan.

Harmillista, että maailman muuttuessa, myös sellaisten asioiden, jotka on AINA TEHTY samalla tavalla, on muututtava. Kahden viimeisen vuoden aikana on vastuullisista tehtävistä jäänyt pois monta henkilöä, jotka ovat aiemmin hoitaneet hienosti tehtäväkenttänsä kuin rutiinijuttuina. Ikävä kyllä uudet asiat eivät ole helppoja omaksua, varsinkin kun ”sukupolvenvaihdos” on kerralla massiivinen ja kaiken lisäksi ajankäyttö
yhteisten asioiden hoitamiseen harrastuspohjalta ei enää onnistu nykyisten työelämän kiristyneiden vaatimusten takia samalla tavalla kuin ehkä aiemmin on ollut mahdollista.

Esitänkin suuret kiitokset aikaisemmin toimineille vastuuhenkilöille, joiden tekemä työ antaa vankan pohjan yhdistyksemme toiminnalle, jonka kehittäminen on siirtymässä alueen uusille mökkiläisille (viljelijöille). Parin kuluneen vuoden aikana on jo noin 30 mökkiä vaihtanut omistajaa. Ilolla tervehdin uusia ja toivottavasti innokkaita yhdistyksemme jäseniä ja toivotan kaikki osallistumaan avoimin mielin yhdistyksen toimintaan ja ottamaan rohkeasti vastaan myös vastuullisempiakin työtehtäviä.

Yhteisötyövelvoitteina hoidettavia vastuutehtäviä on mahdollista myös jakaa, jotta yhdelle henkilölle (tai perheelle) ei muodostuisi liian suurta painetta tehtävästään. Hyvänä esimerkkinä on tämän kauden takkatuvan ja saunatilojen vuokraustoiminta, joka
nykyisin hoidetaan kahden perheen toimesta, jolloin työtehtävä ei sido kokoaikaisesti samaa yksikköä (kiitos Jorma ja Pertti!).

Kesäkeittiön vastuutehtävät ovat osoittautuneet myös sellaisiksi, että tehtävään on vaikea saada koko kesäksi vastuuhenkilöä, joten nyt olisi jo ensi kesääkin varten hyvä laittaa ajatusta muhimaan, jotta meillä olisi koko kesäksi kesäkeittiöllä toimiva kahvilan ylläpito hankintoineen ja myyjineen (loppukesän 2020 vastuuhenkilö on hakusessa).
Valitettavasti en osaa antaa aivan tyhjentävää listausta toimenkuvista, mutta alustava tiivistelmä erilaisista vastuuhenkilöiden tehtäviin kuuluvista asioista alla (työtehtäviin liittyvä kokonaisuus on huomattavasti laajempi):

Kesäkeittiön vastuuhenkilö:
- Huolehtii hankinnoista; myytävät tuotteet ja leivontatarpeet
- Sopii työvuoroista ja perehdyttää tekijät (leipojat, myyjät)
- Ottaa vastaan myyntitulot ja toimittaa taloudenhoitajalle, joka suorittaa tilitykset

Vessojen ja suihkujen siivouksesta vastaava:
- Huolehtii hankinnoista; pesuaineet ja -välineet
- Sopii työvuoroista ja perehdyttää tekijät

Saunojen ja takkatuvan vuokraustoiminta:
- Ottaa vastaan varauksia ja ilmoittaa laskutukseen laskutettavan tiedot
- Tarkastaa alueen siisteyden, pesee laiturin ja lakaisee terassin ennen
vuokrauksen alkamista
- Laittaa saunan kiukaan/kiukaat lämpiämään ajoissa, huolehtii saunat
saunomiskuntoon ja palauttaa tavarat paikoilleen ja tarkastaa tilat vuokrauksen päätyttyä

Saunojen lämmittäjä:
- Tarkastaa alueen siisteyden, pesee laiturin ja lakaisee terassin ennen
saunavuoron alkamista
- Laittaa saunan kiukaan/kiukaat lämpiämään ajoissa, huolehtii saunat
saunomiskuntoon ja palauttaa tavarat paikoilleen ja tarkastaa tilat saunomisen päätyttyä

Pesukoneesta ja suihkujen kolikkoautomaateista vastaava:
- Huolehtii varauskirjan ylläpidosta
- Luovuttaa panttia vastaan avaimen
- Kerää suihkuautomaattien kolikot ja ilmoittaa mahdollisista toimintahäiriöistä
- Tilittää maksut taloudenhoitajalle kauden päätteeksi
- Toimittaa laskutettavien tiedot laskuttajalle

Sähkömaksujen kerääjä:
- Ottaa vastaan sähköjenmaksupäivänä tai -päivinä rahasuoritukset ilmoitettujen sähkömittarilukemien mukaan
- Tilittää maksut taloudenhoitajalle
- Toimittaa laskutettavien tiedot laskuttajalle

Saunan tekninen vastaava:
- Tarkastaa alueen ja saunarakennuksen kunnon ja ylläpidon
- Tarvittaessa huolehtii siitä, että alue hoidetaan
- Vastaanottaa mahdolliset hälytykset

Isäntä:
- Jakaa yhteisötyövelvoitteet
- Huolehtii alueen teknisten laitteiden ja rakennusten yleiskunnosta ja valvonnasta
- Tekee kaikkea mahdollista ja huomattavasti enemmän kuin me muut yhteensä

Urheilutoimikunta:
- Järjestää lasten viikoittaiset kisat, joiden huipennuksena Raholan maraton
- Järjestää yhteisiä liikunnallisia tapahtumia (petankki, kalastuskisat ym.)
- Kerää osallistujia Tampereen alueen puutarhojen yhteiskisaan

Huvitoimikunta:
- Ei kerrytä yhteisötyövelvoitetta
- Toiminta on vapaaehtoista ja vapaamuotoista

Jari Hannula
Yhdistyksen puheenjohtaja