Asiaa kompostoinnista.

28.1.2023

Kompostointi-ilmoituksen voi tehdä jokainen siirtolapuutarhamökin omistaja, mikäli hän kompostoi elintarvikebiojätteensä. Puutarhajätekompostorista ei ilmoitusta tehdä. Jokainen ilmoitus, joka saapuu, käsitellään. Olisi hyvä saada jonkinlainen osoite ko. siirtolapuutarhamökkiin. Muutoin kohdistaminen tiettyyn rakennukseen voi olla vaikeaa.

Siirtolapuutarhojen osalta biojätteen erilliskeräys on välttämätön järjestää yhdistyksen toimesta, kuten muukin jätehuolto. Raholassa asia on ollut jo kunnossa. Velvoite on lakisääteinen ja perustuu siihen, että kiinteistöllä on enemmän kuin 5 asuinrakennusta/huoneistoa ja huoneistoja yhdistää jokin, tässä tapauksessa siirtolapuutarhatoiminta ja -yhdistys.

Mikäli tämän ohella on vielä elintarvikkeiden kompostointi-toimintaa, ilmoituksen voi tehdä. Kun kyseessä on siirtolapuutarha, ei viranomainen kuitenkaan lähde kehottamaan tai seuraamaan erikseen kunkin siirtolapuutarhamökin biojätteen lajittelua ja tapaa, vaan velvoite on kunnossa jo kun erilliskeräys on järjestetty. Emme siis tule kehottamaan erillisiä siirtolapuutarhamökkejä asiasta. Tärkeintä kuitenkin on mikäli siirtolapuutarhalla tapahtuu paljon elintarvikebiojätteen kompostointia, että kompostointi on jätehuoltomääräysten mukaista. Oheisen linkin https://www.tampere.fi/kompostointi kautta löytää tietoa kompostoinnista.

Mahdolliset ilmoitukset voi siis toimittaa https://www.tampere.fi/kompostointi sivuston ohjeiden mukaisesti jätehuoltoviranomaiselle. Ilmoituksen voi toimittaa myös asiointipalvelun (https://asioin.fi/) kautta, mikäli onnistuisi sieltä valitsemaan oikean rakennuksen monien siirtolapuutarhamökkien joukosta. Raholassa näyttäisi olevan sekä numerointi mökeille, että nimet kaduille, joten omistaja saattaisi onnistua löytämään mökkinsä itse parhaiten.

Annan mielelläni lisätietoja, mikäli tarpeen!

Ystävällisin terveisin,

********************************************